onsdag 5. mai 2010

Urtetid

Nå er sommerens avlinger under planlegging! Av urter skal jeg prøve meg på rosmarin, basilikum, timian og gressløk i tillegg til oregano og løpestikke som allerede finnes i hagen. Kjøpte en rosmarinplante på gartneriet og frøposer for basilikum, timian og gressløk på Rema.

Oregano har jeg allerede i mengder, den har fått spre seg helt fritt med det resultat at den finnes i nesten alle bed! Det må nok en skikkelig opprydning til, men kjenner at jeg er mer oppsatt på å fjerne skvallerkålen i første omgang. Jeg skal iallefall sørge for å få høstet den før den blomstrer, drømmer om store, velduftende bunter hengende til tørk. Timian har jeg også i hagen fra før, men det er en bunndekker som nok ikke bør spises. Skal se om jeg ikke får fram en liten busk i en krok. Sår den i første omgang innendørs siden det akkurat nå ligger snø i hagen!

Den urten jeg visste at jeg virkelig måtte ha er basilikum. Har ei venninne som lager verdens beste pasta og basilikum-salat og den skal jeg få meg oppskriften på så snart avlinga er i boks. Siden den er ettårig blir det kun potteplassering på den, først innendørs og deretter skal jeg se om jeg ikke finner et lunt hjørne ute å plassere potta i. Gressløk, timian, oregano og rosmarin skal få seg et felles område i hagen slik at ungene ikke blir i tvil om hva som er spiselige planter. Håper på noen herlige sauser og gryter til høsten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar