onsdag 5. mai 2010

Frukt og grønt i kjøkkenhagen?

Det holder ikke med bare urter i kjøkkenhagen. Når jeg først har en hage med litt plass er det ingen tvil om at jeg har lyst til å utforske mulighetene for egendyrking. Av bær har vi stikkelsbær, solbær, markjordbær og litt villbringebær. Det er noen små jordbærplanter også, men i fjor tror jeg det kom to bær totalt. Har planer om å sikre meg noen avleggere fra åkeren til bestemor som jeg skal sette i potter. Ei venninne anbefalte blåbærbuskene de selger på Plantasjen, lurer på om jeg skal sette ned et par av de også, ungene kommer til å digge det!

Frukttrær skal jeg tenke på til høsten. Har et plommetre nå men ønsker meg iallefall epler og kanskje kirsebær. Hadde sikkert vært lurt å få de i jorda jo før jo heller, men i år er det nok å ta tak i og jeg må kjenne litt på hagen før jeg bestemmer meg for plassering.

Av grønnsaker har jeg peilet meg inn på gulrøtter, bønner og et par tomatplanter (cherry), og jeg lurer på om jeg ikke skal sette noen poteteter bak gjerdet. Hadde besøk av en hagegal gammeltante i høst og hun mente at den eneste muligheten jeg hadde for å bli kvitt noe av ugresset der bak var å sette poteter (hvis jeg skal unngå kjemikalier altså). Har i tillegg en stor rabarbraplante. Bønnefrøene fikk jeg av en kollega som ville ha konkurranse om å få til de lengste (det er en slags brekkbønner). Jeg registrerer at de krever 24 grader så har mine tvil om den store avlinga... Ellers kunne jeg tenkt meg reddiker, vårløk og sukkererter, men lurer på om jeg bør innse min egen begrensning for i år og heller vente med flere sorter til neste sommer?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar