mandag 21. mai 2012

Seljebladbille?

Vi har dessverre fått igjen en kjenning fra i fjor; seljebladbillen. Iallefall tror jeg det er det den heter, kan ikke finne noen gode bilder på nett. Det er rett og slett flere biller enn det er blader på hengselja vår, og forrige sommer spiste de så mye av bladene at jeg trodde treet skulle stryke med. Så - noe må gjøres!
Da jeg kom hjem fra jobb i dag hadde mannen vært ute med gammelstøvsugeren og støvsugd treet (!), noe som reduserte antall biller i noen timer, men nå i kveld så det ut som om det var nesten like mange igjen. Jeg var borte og snakka med naboen, og de har det samme problemet, så nå har vi begge gått til innkjøp av Calypso spray mot skadeinsekter. Kjedelig at det er det som må til, men når hverken vinteren eller manuell fjerning monner var det verdt forsøket. Håper, håper, håper at dette fungerer, for treet er ganske ekkelt når det er dekket av svarte biller!

(trøster meg inntil videre med at det ser ut til at rognspinnmidden ikke kommer i sommer, juhuuu!)

1 kommentar:

  1. En liten oppdatering:
    Med Calypso holder man billene borte! Dessverre er det litt dyrt, og kjedelig å bruke gift i hagen, men treet har iallefall mulighet til å overleve.

    SvarSlett