fredag 4. juni 2010

Ukjente planter



4 kommentarer:

  1. Bilde 2 er en ajuga reptans (krypjonsokkoll) Brukes mye som bunndekker, og sprer seg godt.

    SvarSlett
  2. Jeg tipper bilde nummer 4 er en honningknoppurt.
    Den får i så fall blå blomster. Jeg har bare hatt den ett år, men ser allerede at den sprer seg ganske kraftig.
    Den ble i så fall introdusert i norske hager på 1800 tallet, så den har eksistert lenge i Norge. Om det faktisk er denne, så vær klar over at den kan spre seg veldig villig i hagen og kan derfor bli vanskelig å få bort igjen ;-)

    SvarSlett
  3. Bilde 2 (jeg ser bare 3 bilder, har det vært 4?) er Jonsolkoll, Ajuga pyramidalis. Vanlig i Norge helt opp til Troms. Greier seg også høyt til fjells.

    SvarSlett
  4. Takk for hjelp! Det stemmer at det første bildet er av en honningknoppurt, blomstene er iallefall like med de jeg ser bilder av på nettet. Jeg har tatt unna flere tuer nå, de popper opp i hele hagen...

    SvarSlett