søndag 3. januar 2010

Twilight

”Hvordan kan noen som leser ordentlige bøker også elske bøker basert på fantasiverdener?” Det lurte svigerinna mi på etter at jeg måtte innrømme at jeg hadde blitt helt oppslukt i Twilightserien. I utsagnet la hun at Twilight ikke kan regnes som en ordentlig bok, og at bare intellektuelle bøker kan aksepteres som lesverdige. Jeg blir provosert av slike uttalelser da jeg mener at bøker oppfyller helt ulike formål, på samme måte som man ser film på kino med et helt annet utgangspunkt enn man ser på en serie på tv, Dagsnytt eller Urix. Når jeg leser Twilight og Harry Potter er det med en vill glede over å bli slukt inn i en annen verden hvor alt virker mulig, hvor handlingen driver en framover og hvor man slett ikke ønsker å legge fra seg boka. For meg er dette super underholdning som engasjerer (ja, jeg ble litt forelska i Edward) og som dekker et underholdningsbehov på samme måte som Grey’s anatomy, Six feet under eller The Wire. Ønsker jeg å lære noe går jeg for en annen sjanger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar