onsdag 1. desember 2010

Verdens beste julekarameller!

I år, som i fjor, og som iallefall i de siste 20 år, har jeg bakt karameller til jul. Oppskrifta er ei som jeg fant i et Bamse-blad og det blir ikke jul uten disse på bordet. Opprinnelig het oppskrifta for dajmkarameller, men siden mine aldri blir dajm-harde så kaller jeg de bare karameller. Nå er de pent pakket inn og forvart i kjøleskapet i kjelleren, så kanskje jeg klarer å la de i fred i noen uker?

Karameller:
100 gram smør
2 dl sukker
4 ss sirup
4 ss mel
4 ts kakao
evt: nøtter/mandler, kokesjokolade

Smelt smøret i en kjele. Tilsett de andre ingrediensene og la det koke i 3 minutter. Bre massen ut over et bakepapir og avkjøl. Del i biter før karamellene blir for harde. (Denne oppskriften tilsvarer 1 matboks)

I år malte jeg peanøtter som jeg hadde i den første porsjonen, mens den andre porsjonen fikk malte mandler innblandet. Planen er å smelte sjokolade som jeg skal dyppe karamellene i, men det blir gjort litt senere.  


1 kommentar:

  1. Oi, dette hørtes da ikke så vanskelig ut? Jeg er virkelig elendig på julesnop-fronten, men disse skal jeg absolutt prøve! Neste uke!!

    SvarSlett