mandag 3. mai 2010

Skvallerkål

Aegopodium podagraria, flerårig art i skjermplantefamilien. 30–100 cm høy, har trekoblede, sagtaggede blad og hvite blomster. På grunn av sin vidt forgrenede jordstengel er skvallerkål et meget plagsomt ugress i hager og parker. Den kan av og til ta slik overhånd at den kveler all annen plantevekst. Siden jordstenglene vokser inne mellom røttene på kulturplantene, særlig på trær og busker, er skvallerkål meget vanskelig å bli kvitt. Mekanisk bekjempelse som, for å bli vellykket, ofte betyr oppgraving av kulturplantene, slik at jordstenglene kan plukkes ut og fjernes, er svært arbeidskrevende. Kjemisk bekjempelse er også mer omstendelig enn vanlig, fordi midlet som kan nyttes (glyfosat) ikke må komme på kulturplantene. De må derfor skjermes. Forebyggende tiltak, f.eks. å kontrollere at molda omkring røttene på nye planter som skal settes i jorden, er fri for jordstengelbiter av skvallerkål, er derfor viktig.
Store norske leksikon, 3.mai 2010, http://snl.no/skvallerkål




I dette bedet kom det store mengder skvallerkål i fjor sommer. Da bare registrerte jeg det, men i sommer har jeg tenkt å få has på den! Etter å ha lest litt rundt omkring har jeg bestemt meg for at det enkleste og kanskje eneste mulige er å gå for kjemisk behandling. Litt dårlig samvittighet har jeg, for hagen har kun blitt behandlet økologisk siden 1985, men skvallerkålen skal bort! Har ett område til på tomta som er infisert, men jeg begynner med dette bedet nå i år for å se om det fungerer. På gartneriet sa de at det var bare å spraye på med Round-Up (eller roinndopp som det heter her i Trøndelag) og deretter må bedet ligge brakk et år. Det er fælt med de andre plantene! Jeg skal forsøke å beskytte de andre plantene i bedet, men er redd for at de stryker med i prosessen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar